70-luvun Suomessa taiteen piti olla “edistyksellistä”, mutta Hurriganes lauloi: “Skuugi darling just tyttö my pylly.”
YYA-Suomessa Hurriganes teki kotikutoisen version Amerikasta ja rock’n’rollista, levitti vahvistimien päälle Yhdysvaltojen lippuja, ajeli 50-luvun jenkkiautoilla ja oli häpeämättömän kaupallinen ja uhmakas. Remu, Cisse, Albert ja myöhemmin Ile vastasivat yhtenäiskulttuurin Suomessa kajautettuun huutoon, jossa haluttiin rennompaa elämää ja vähemmän pykäliä.
Remu & Hurriganes Kekkoslovakiassa on kirja bändistä, joka halusi menestyä ja rikastua, tehdä rahaa. Ja kyllä se tekikin. Yhtye rikkoi yleisöennätyksiä Suomen ohella Ruotsissa. Osittain Hurriganesin ansiosta rock alettiin ottaa muunakin kuin vain farkunsinisen nuorisosukupolven omalaatuisena, suuriäänisenä tanssivillityksenä, jollaisena se julkisuudessa aiemmin nähtiin.
Petri Laukka on filosofian tohtori ja kulttuurihistorioitsija. Hän väitteli Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa Hurriganesin merkityksestä 1970-luvun suomettuneessa Suomessa. Laukka on työskennellyt journalistina ja mm. sanomalehti Kalevan kulttuuritoimituksen päällikkönä sekä uutispäällikkönä. Nykyisin hän on Kalevan pääkirjoitustoimittaja. Laukka soittaa bassoa rockbändissä ja pelaa jääkiekkoa.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.