Julkaistu

Mediatalojen omistajat pamfletin hampaisiin to 20.9. klo 16

Juha Honkosen ja Jussi Lankisen pamfletti Huonoja uutisia julkistetaan torstaina 20.9. klo 16.00 uudessa Rosebud-kirjakaupassa (Katariinankadulla Senaatintorin vieressä). Viinitarjoilu.Tervetuloa!

 

Irtisanomisia jakavat mediatalot tekevät loistotulosta

Satoja journalisteja viime vuosina irtisanoneet mediatalot tekevät yhä huippuhyvää tulosta, ilmenee 20. syyskuuta julkaistavassa Huonoja uutisia -pamfletista.

Yt-neuvotteluja käyneillä lehdillä liikevoittoprosentit ovat yli kymmenen, parhaimmillaan jopa 30. Esimerkiksi kesällä riveistään 65,5 henkilötyövuotta vähentänyt Aamulehti teki viime vuonna 18,6 prosentin voiton. Vastaavaan tuloskuntoon pääsee vain harva yritys miltään alalta. Aamulehden emoyhtiö Alma Media jakoi samalla osinkoja vielä enemmän kuin se teki voittoa.

Investoinnit toimituksiin ja journalismin kehittämiseen ovat minimissään. Vähintään kolme kertaa viikossa ilmestyvissä sanomalehdissä toimittajamäärä on vähentynyt kuudenneksen neljän viime vuoden aikana. Samanlainen omistajapolitiikka on Yhdysvalloissa ajanut koko media-alan kriisiin.

Toimitusten kutistuessa journalismin laatu huononee. Toimittajat tekevät juttuja yhä kovemmalla kiireellä ja vähäisemmillä pohjatiedoilla. Faktoja ei ehditä tarkistaa, virheiden määrä kasvaa, lähdekritiikki heikkenee ja pr-koneiston valta lisääntyy. Tämän seurauksena laskeva levikkikierre vain jyrkkenee.

Sanomalehtien yhteissivustot romuttavat kilpailun uutisvoitoista ja karsivat näkökulmia. Aiheisiin perehtyneet erikoistoimittajat korvataan halvemmilla yleistoimittajilla. Pätkätyöt yleistyvät, toimittajat voivat huonosti ja freelancereiden sopimusehdoissa oikeudet korvataan velvollisuuksilla. Juttu- ja kuvapalkkioilla eläminen vaikeutuu.

Journalistien vähentäminen näkyy jo lehdissä. Huonoja uutisia -pamfletti mittasi, miten Helsingin Sanomien ja Lapin Kansan juttumäärät ovat kehittyneet 2002-2012. Tulos oli, että kymmenessä vuodessa valtakunnan päälehden numerokohtainen juttumäärä on vähentynyt peräti 60:llä. Lapin Kansassa määrä on pysynyt ennallaan, mutta puolet jutuista tehdään nykyään Alma Median yhteistoimituksissa.

“Tällainen omistajapolitiikka uhkaa mediatalojen omaa elinkeinoa. Jos toimitusten resursseja ei palauteta kestävälle tasolle, lukijakato jatkuu ja moni lehti kuolee pois vielä tällä vuosikymmenellä”, Honkonen ja Lankinen sanovat.

Juha Honkonen on Vihreän Langan päätoimittaja ja Jussi Lankinen STT-Lehtikuvan toimittaja.

KIRJAN TIEDOT:

Juha Honkonen & Jussi Lankinen: HUONOJA UUTISIA
Into-pamfletti, nidottu, ISBN 9789522641694
Iso kansikuva täältä.

KIRJAILIJOIDEN YHTEYSTIEDOT:
Juha Honkonen, 050 5344 386, juha.honkonen@vihrealanka.fi
Jussi Lankinen, 050 5469 205, jlankine@gmail.com

LISÄTIEDOT:
Jaana Airaksinen, jaana.airaksinen@intokustannus.fi, 045 633 4495
Tatu Matilainen, tatu.matilainen@intokustannus.fi, 040 7462 617
Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@kurvinkirja.fi