Robert Solow sai taloustieteen Nobelin oivalluksestaan, että kansantuotteen kasvusta 85 prosenttia johtuu innovaatioista. Eero Bycklingin mielestä innovaatio tulee Suomessa ymmärtää samoin kuin ulkomailla: se on uusi tuote, jota muut haluavat ostaa. Suomen talous lähtee kasvuun vain, jos maamme synnyttää uusia menestystuotteita.
Vienti vetämään – Näin luomme uusi menestyviä vientituotteita -kirjassa professori ja menestynyt liikemies Eero Byckling kertoo, miten Suomessa ja ulkomailla luodaan suuren volyymin ja mittavan lisäarvon tuotteita. Viime aikoina kaikkialla länsimaissa talouskasvu on ollut heikkoa, ja ikävä kyllä erityisesti Suomessa. Maamme talous lähtee keskipitkällä aikavälillä kasvuun vain, jos saamme vauhtiin uusien maailmaa valloittavien tuotteiden synnyttämisen ja niiden kaupallistamisen.
”Valtiolta pitää saada oikeanlaista panostusta, mutta se ei tarkoita ohjailua ja sääntelyä, mitä on aivan liikaa nykyajan Suomessa,”, Byckling sanoo.
Maailmalla on loistavia esimerkkejä siitä, miten viennin avulla on luotu huimaavaa talouden ja hyvinvoinnin nousua. Tätä laajojen tutkimusten ja käytännön kokemusten pohjalta syntynyttä osaamista kannattaisi käyttää Suomessakin elinkeinoelämän uuteen nousuun. Kirjassa annetaan objektiivista tietoa taloutemme tilanteesta ja lainataan ulkomaisten asiantuntijoiden arvioita miten Suomessa on hoidettu uusien tuotteiden synnyttäminen ja tukeminen.
Bycklingin mielestä on avattava tilaa poikkeaville mielipiteille ja yksilöille. Innovatiiviset taloudet suvaitsevat epätavallisuutta ja kokeiluja. Outoa ja tuntematonta on suvaittava.
Millaisia lausuntoja ulkopuoliset ovat antaneet maamme teknologian ja teollisuuden rahoituksen epäonnistumisista ja vääristä tavoista tukea uusiutumista? Millaisissa puitteissa syntyy kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja maailmanmarkkinoille? Menestykseemme vaikuttavat valtiovallan toimet aineellisten ja henkisten voimavarojen suuntaamisessa. Kirjan lopussa Byckling antaa listan suosituksia, miten uusia vientituotteita synnyttävä ketju saadaan kuntoon.
Eero Byckling: Vienti vetämään – Näin luomme uusia menestyviä viestituotteita (Into, 2017)